Reumaklubi – upea kohtaamispaikka verkossa!

1.9.2020

Reumaliitto kehittää Reumaklubi-nimistä verkkoalustaa yhdistystoiminnalle. Toivomme yhdistyksiä mukaan kommentoimaan ja ideoimaan rakennettua verkkoalustaa sekä sinne suunniteltua toimintaa hankkeen suunnittelijoiden Aino Rautasen ja Nanette Rannan apuna, jotta Reumaklubista saadaan Suomen reumayhdistysten tarpeisiin sopiva kohtaamispaikka.

Keräämme tietoa verkkotoiminnasta Webropol-kyselyn avulla, jota toivomme yhdistysten hallitustoimijoiden jakavan myös jäsenistölle. Jäsenistö voi myös osallistua alustan testaamiseen. Toivoisimme nyt yhdistyksiä vastaamaan alustavaan kyselyyn verkkotoiminnasta. Vastaa kyselyyn tästä linkistä: https://webropol.com/s/yhdistystenreumaklubi

Kesän aikana tarkoituksemme on testata ja kehittää alustaa. Varsinainen toiminta aloitetaan syksyllä ja järjestämme silloin yhdistyksille koulutuksia, joissa opastamme alustan käyttöön ja tuemme toiminnan aloittamista. Reumaklubi pyritään saamaan yhdistysten käyttöön nopealla aikataululla, minkä vuoksi otamme teihin yhteyttä jo nyt heinäkuussa lomien aikana. Tämä sähköposti on lähetetty Suomen reumayhdistysten vastuuhenkilöille.

Mikä Reumaklubi on?

Reumaklubi on reuma- sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien kanssa elävien avoin kohtaamispaikka verkossa. Reumaklubilla yhdistykset voivat järjestää jäsenilleen kerhotoimintaa ja jäsenet omia tapaamisia. Reumaklubin tarkoitus on tarjota juttuseuraa ja vertaistukea. Kohtaamiset Reumaklubilla tuottavat hyvinvointia, iloa ja aktiivisuutta. Reumaklubi yhdistää ihmiset ympäri Suomea!

Miten Reumaklubi toimii?

Verkkoalustalla on kolme erilaista huonetta, jotka ovat avoinna ympäri vuorokauden. Huoneisiin voi liittyä vapaasti, mutta omille ryhmille on mahdollista luoda myös yksityinen suljettu huone. Suljettuun huoneeseen pääsee liittymään kutsulinkillä. Huoneen voi myös suojata salasanalla esimerkiksi vertaistukiryhmiä varten. Yhdessä huoneessa voi kerrallaan olla 8-10 henkilöä.

Vuorovaikutus huoneissa tapahtuu videoyhteyden välityksellä. Videokuvan sijasta on mahdollista käyttää myös avatarhahmoa niin halutessaan. Me verkkotoiminnan suunnittelijat olemme ideoineet, että huoneessa voisi järjestää vertaistukiryhmiä, keskusteluryhmiä eri teemoilla sekä monenlaisia muita aktiviteetteja, kuten vapaamuotoisia kahvihetkiä ja muuta yhdistysten kerhotoimintaa.

Reumaklubilla toimimiseen tarvittavia välineitä ovat:

• älypuhelimen tai tietokoneen kamera ja mikrofoni

• internet-yhteys

• Google Chrome, Apple Safari tai Mozilla Firefox –selain

Reumaklubin edut verrattuna muihin etäyhteysalustoihin:

• helppokäyttöinen

• ei vaadi rekisteröitymistä

• ei vaadi ohjelmien lataamista (toimii verkkoselaimessa)

• huoneissa voi käyttää vuorovaikutuksen tukena ja viihdykkeenä erilaisia käsien liikkeitä (esim. peukutus, viittaus)

• ulkonäöltään kiinnostava ympäristö

Nanette Ranta ja Aino Rautanen